Semi-privé yogalessen in het centrum van Arnhem

 

In mijn yogastudio in hartje Arnhem  kun je Soma Yoga volgen in semi-privé groepslessen. Grote studioklassen in sportscholen hebben zeker hun voordelen maar zijn niet voor iedereen geschikt. Privélessen en semi-privélessen zijn perfect voor mensen die meer één op één aandacht willen in een warme en huiselijke studio-omgeving. De groepen hebben maximaal 5 deelnemers, wat meer ruimte geeft om tijdens yogalessen te focussen op persoonlijke aandacht. Mijn ervaring is dat mensen het erg leuk vinden om persoonlijk begeleid en ondersteund te worden tijdens yoga. Het helpt hen om beter contact te maken met hun eigen lichaam, en het helpt hen ook om een ​​stabielere en meer lonende yogabeoefening te creëren.

Soma Yoga: Wat leer ik?

 

Deze yogalessen zijn gericht op diepe ontspanning, natuurlijke ademhaling, het herstellen van de energie en het loslaten van lichamelijke spanningen. Het tempo van de les is rustig. Dit geeft je de kans om lichaamsbewustzijn te ontwikkelen en lichamelijke spanning los te laten.

 In deze yogalessen besteden we veel aandacht aan de essentiële yoga-principes zoals houding, ademhaling, soepelheid en kracht. Door lichaamsbewust te bewegen – zogenaamd ‘somatic movement’ – kunnen we dieper in de yoga-ervaring duiken. In deze lessen creëren we een sterke basis voor een goede yoga-beoefening. Voor de herstellende en zachte yoga-houdingen maak ik in mijn yogalessen gebruik van verschillende fysiotherapeutische hulpmiddelen. Hierbij kun je denken aan kleine en grote fysioballen, ‘still point inducers’ en speciale triggerpoint ballen. Er wordt je een gerichte serie van yoga-houdingen geleerd die vloeiende lichaamsbewegingen stimuleren. Deze yogalessen bieden een ideale balans tussen traditionele yoga-oefeningen en energieherstel.

Soma Yoga: Voor wie?

 

Deze yogalessen zijn uitermate geschikt voor iedereen die met yoga wil beginnen. Voor iedereen die herstellende is van lang- of kortdurende blessures. Voor iedereen die opgebouwde lichamelijke spanning  en overbelasting wil ontladen. Deze yogalessen zijn ook geschikt voor iedereen die op zoek is naar een simpele en krachtige yoga-beoefening die past bij zijn of haar eigen lichaam en behoeften. Voor iedereen die de essentiële yogaprincipes op een veilige en geconcentreerde manier wil leren. Voor iedereen die graag wil mediteren, contact wil maken met zijn of haar lichaam en dagelijkse stress wil verminderen.

Privé Soma Yoga lessen in het centrum van Arnhem

In je eigen tempo, in een rustige omgeving en met behulp van aangepaste zachte somatische yoga beweging en therapeutische yoga-oefeningen, werk je actief mee aan je eigen herstel van lichamelijke en mentale balans. Deze lessen worden speciaal afgestemd op jouw behoeftes. Soma yoga privéles is een hele goede manier om met yoga te beginnen, maar ook om je verder te verdiepen, of weer te starten na een blessure.

IMG_4924.jpg
Bouwelementen van Soma Yoga lessen

 

Herstellende yoga

is een langzame en zachte vorm van yoga die de bedoeling heeft je in een diepe staat van ontspanning en rust te brengen. Ik gebruik verschillende rekwisieten zoals dekens, kussens en blokken om het lichaam te ondersteunen in verschillende yogahoudingen, waardoor het hele systeem in een diepe ontspanning kan komen. Deze form van yoga heeft eenverjongend effect op lichaam en geest, omdat het je toelaat om van een vecht-of-vluchtreactie af te dalen naar het parasympathische zenuwstelsel, waardoor de zogenaamde "ontspanningsreactie" wordt geactiveerd. Hierdoor kan je  lichaam kan zichzelf volledig vernieuwen.

 

 

Mindful Embodied Hatha Yoga

Mindfulness is een veel voorkomende term die zijn oorsprong heeft in het boeddhisme. Het betekent dat je je van moment tot moment bewust blijft van je gedachten, gevoelens, gewaarwordingen en de omgeving. Embodiment of Belichaming betekent volledig aanwezig zijn en verbonden zijn met je lichaam. Dit is een oefening die je helpt een staat van volledige verbinding met je lichaam te ervaren, een toestand waarin je je aanwezig en een geheel voelt. Embodied Awareness is een term die wordt gebruikt op het gebied van somatische psychotherapie, somatische bewegingseducatie en dans. Mindfulness en Embodiment zijn een belangrijk onderdeel van Soma Yoga. Tijdens mijn lessen oefenen we om elke pose bewust in te duiken. We gaan dieper in op de sensaties van lichaam en adem. Dat betekent langzamer gaan en langer blijven in elke pose. Dit soort benadering van yoga heeft een diepgaand en onmiddellijk effect op de mentale en emotionele toestand.

 

Ademwerk

Ademwerk is een essentieel onderdeel van Soma Yogalessen. We passen ademwerk toe met de bedoeling het mentale, fysieke en spirituele welzijn te verbeteren. Ademwerk bevordert diepe ontspanning en helpt je je energieker te voelen. In Soma Yoga is elke pose een speurtocht. Door mindfulness en belichaamd bewustzijn toe te passen creëer je meer verbindingen tussen je ademhaling en je lichaam. Je leert blokkades in het lichaam herkennen en loslaten. Hierdoor leer je je natuurlijke adem herkennen en bevrijden.

Yogamassage en bewegingsballen

 

In Soma Yoga lessen gebruik ik verschillende kleine reflexballen, kleine en middelgrote softballen en grote gymballen. Yogaballen helpen bindweesel los te maken, triggerpoints te masseren en helpen bij het diep loslaten en verjongen van het lichaam. Reflexballen zijn stevige stekelige ballen voor massage, zintuiglijke therapie en ontspanningsoefeningen. In mijn Soma Yoga-lessen gebruiken we ze als een therapeutisch massagehulpmiddel gericht op de triggerpoints. Dit helpt bij het verminderen van de spanning en het loslaten van spieren door het hele lichaam. Kleine en middelgrote softballen helpen de spanning in de bindweefsels, ook wel fascia genoemd, te verminderen. Deze ballen zijn bedoeld om de fascia te herstellen, de veerkracht van het weefsel op te bouwen en de spanning in gemeenschappelijke delen van het lichaam, zoals hoofd, nek, schouders, armen, rug, heupen, benen en voeten, te verminderen. Met hen werken voelt als een zelfmassage van diepe weefsels. Bij Soma Yogalessen in Arnhem gebruiken we ook gymballen in verschillende yogareeksen. Ze zijn een geweldig hulpmiddel dat helpt om de stabiliteit te verbeteren en kracht op te bouwen. Ze zijn ook een geweldig hulpmiddel om spanning in het lichaam te verminderen en helpen enorm bij het kalmeren van het zenuwstelsel en het verbinden met de ademhaling.

Meditatie

 

Er is eindeloos onderzoek gedaan naar de voordelen van meditatie op onze gezondheid. Onderzoek toont aan dat meditatie ons kan helpen om beter om te gaan met negatieve gevoelens en emoties. Hoewel er veel vormen van meditatie zijn, is het uiteindelijke doel een gevoel van ontspanning en innerlijke rust, wat de geestelijke gezondheid kan verbeteren. In Soma Yoga lessen leren we ons diep te concentreren op de sensaties van het lichaam en gewoon aanwezig te zijn. Aanwezig zijn, de ademhaling observeren, bewust worden en in verbinding staan ​​met je lichaam zijn enkele basiscomponenten van meditatie, een essentieel onderdeel van elke Soma Yoga-les.

Herkomst van Soma Yoga 

 

 

Een somatische beweging is in het algemeen een beweging die bewust wordt uitgevoerd met de bedoeling om je te concentreren op de interne ervaring van de beweging in plaats van dan het uiterlijk of resultaat van de beweging. Bewegingen worden langzaam uitgevoerd, met de nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

 

Door op deze manier te werken, kan het lichaam en, nog belangrijker, het menselijk zenuwstelsel dat onze houding en beweging regelt, nieuwe manieren van bewegen leren. Somatische yoga, ontwikkeld door Thomas Hanna in de jaren zeventig, werd sterk beïnvloed door de methoden van Moshe Feldenkrais - een pionier van de Feldenkrais-methode. Deze methode wordt gebruikt om het menselijk functioneren te verbeteren door het zelfbewustzijn door beweging te vergroten.  Bonnie Bainbridge Cohen, pionier van de somatische disciplines en de grondlegger van het Body-Mind Centering, ontwikkelde het verder en creëerde een nieuwe vorm om Somatische Beweging in relatie tot yoga. Donna Farhi heeft haar eigen lerarenopleiding waarin ze de leer van de yoga en de somatische beweging combineert. 

De Soma Yoga die ik geef, is een mix van somatische beweging en de traditionele yoga die ik door de jaren heen heb bestudeerd en beoefend met een aantal van deze geweldige leraren. Het werk van Bonnie Bainbridge Cohen - Body Mind Centering, evenals Feldenkrais, Alexandertechniek, Embodied movement, Embodied Awareness en Somatische beweging was en onderdeel van mijn coachingstraining aan het Institute of Somatic Movement Studies in Amsterdam. In en training met Donna Farhi leerde ik deze prachtige transformerende therapeutische vaardigheden toe te passen op de beoefening van yoga. 

Soma Yoga Arnhem